Многу ме нервираат луѓе што доаѓаат на време, ко да јас сум им крива шо ме чекаат по 20 минути!

Во кавга се гледа со кого си имаш работа

Во секоја врска – без разлика дали е романтична, пријателска или семејна – неизбежно доаѓа момент кога се судираат ставови, желби и очекувања. Тоа не е знак дека нешто не е во ред. Напротив, кавгите можат да бидат здрав дел од динамиката меѓу двајца луѓе кои се обидуваат да се поврзат, да се разберат и да изградат нешто вистинско. Проблемот не е во кавгата. Проблемот е во тоа како се караме.
Кога партнерите можат да се расправаат без да се омаловажуваат, кога може да се искаже гнев без омраза, и кога целта не е победа, туку разбирање – тогаш кавгата е алатка за градење, а не за рушење. Од друга страна, врските во кои “никогаш нема кавги” често живеат во таканаречен лажен мир. Тоа е она кога сè изгледа тивко на површина, но под неа врие нереализирана фрустрација, проголтани зборови, страв од конфронтација и тивка резигнација. Овој мир не значи хармонија – туку потиснување.

Луѓето што се сакаат, не се плашат да се конфронтираат.
Тие се доволно блиски за да си ја покажат болката, несогласувањето, дури и гневот – затоа што знаат дека има простор и љубов што ќе ги “издржи” тие емоции. И да – многу често токму во кавгата излегува вистинското лице на некој. Некој ќе покаже зрелост и емпатија дури и кога е лут, а некој друг – кога е вознемирен – ќе покаже манипулација, его, навреди, или дури и презир. Тоа се тие моменти што ја покажуваат суштината на карактерот. Затоа кавгите не се само „нормални“ – тие се и неопходни за да видиш со кого си. Не кога е сè убаво, туку кога е тешко. На крајот на денот, кавгите се само огледало, покажуваат како се сакаме, како комуницираме, и што правиме кога не се сложуваме.

Кавга со лик со емоционална зрелост (кавгата ја користи како алатка за поврзување и решавање проблеми)

 Го напаѓа проблемот, не личноста
– „Не ми беше во ред тоа што се случи“, а не „Ти си ужасен/а“.
– Се фокусира на однесување, не на карактер.

Има свест за своите емоции
– Знае кога е лут, тажен или повреден и може да го каже тоа без манипулација.
– Не вика за да доминира, туку да се објасни.

 Дава простор и на другиот да зборува
– Има пауза, не вика преку другиот.
– Слуша, дури и кога не се согласува.

 Го бара решението, не победата
– „Како можеме ова да го поправиме?“ е поважно од „Кој беше во право?“.

Прашува и објаснува

– „Како се чувствуваше кога го реков тоа?“
– „Реков што реков, но не ми беше намера да те повредам.“

Како изгледа оваа личност:
– Смирена, јасна во комуникацијата, стабилна и кога е лута.
– Не глуми совршенство – но има контрола над емоциите.

Како се кара:
– Ја искажува емоцијата без да повреди.
– Прашува: „Можеме ли да зборуваме за тоа?“ наместо да прави сцена.
– Признава кога греши. Очекува истото од другиот.
– Внимателно бира зборови, но не ги потиснува вистинските чувства.

Омилени реченици:
– „Кога се случи тоа, се почувствував…“
– „Сакам да те разберам, но ми треба искрен одговор.“
– „Не мора да се согласиме, но би сакала да најдеме начин да се разбереме.“

Зелено знаме:
– После кавга се чувствуваш поблиску до неа, не полошо.

Кавга со лик со деструктивен стил (кавгата му е начин на контрола, доминација или повредување)

Напаѓа личност, не проблем
– „Ти си луд/а“, „Секогаш го правиш истото“, „Никогаш нема да се смениш“.
– Користи генерализации и етикети.

Манипулира со вина или страв
– „Заради тебе сум ваков/а“, „Ако ме оставиш, ќе видиш ти“.
– Користи DARVO (негирање, обвинување на жртвата).

Вика, се дере, заминува без збор
– Наместо дијалог – шоу.
– Или го замолчува другиот со агресија, или прави „silent treatment“.

Сака да победи, по секоја цена
– Аргументите се натпревар, не комуникација.
– „Јас сум во право, а ти си будала.“

Вреѓа, потценува, исмејува
– Користи слабости од доверливи разговори како оружје во кавга.
– Намерно повредува.

Како изгледа овој тип:
– Харизматичен пред другите, но приватно неконтролиран.
– Често повишува тон, покажува со прст, има потреба да доминира.

Како се кара:
– Гласно, агресивно, со омаловажувања.
– Користи гаслајтинг: „Тоа не се случи“, „Си измислуваш“, „Ти си луда/луд“.
– Манипулира со вина и страв.
– Во кавга открива скриен презир, потценување, дури и садизам.

Омилени реченици:
– „Ти си проблемот во оваа врска.“
– „Секогаш ти правиш драма!“
– „Кој нормален би те трпел?“

Црвено знаме:
– После кавга те остава да се чувствуваш како да си ништо, дури и ако ти си бил/а повреден/а.

Што да не правиш во кавга со вакви луѓе:

  • Не влегувај во „битка за победа“. Тоа ги храни.
  • Не се објаснувај до бескрај – тој/таа не сака да те разбере, сака да победи.
  • Не ги прифаќај навредите како вистина.
  • Не „враќај со иста мера“ – тоа само ќе се претвори во војна без крај

Што да правиш:

  • Постави граница веднаш
    – „Не прифаќам да зборуваме вака. Ако сакаш да се слушнеме, ќе мора да е со почит.“
    – Зборувај смирено и кратко, не објаснувај премногу.
  • Земи простор ако станува насилно (емотивно или физички)
    – „Ќе си одам сега. Ќе зборуваме кога ќе се смириме.“
    – Не е кукавичлук – тоа е самозаштита.
  • Биди свесен/на дека ова не е “нормална” кавга
    – Ова не е борба меѓу двајца луѓе што се сакаат. Ова е манипулација.

Сивата зона: Пасивно-агресивни (овие се бог да чува)

– Не викаат, но кажуваат саркастични, поткопувачки коментари.
– „Ништо не е, само ти секогаш си толку драматичен/на.“
– Караницата е скриена под “смиреност”, но се чувствува тензично и непријатно.

Како изгледа оваа личност:
– Секогаш „смирена“ на површина, но гледаш злоба во очите.
– Се претставува како жртва и „повредена страна“.

Како се кара:
– Наместо да каже што ја мачи, зборува преку сарказам, игнорирање или ледена тишина.
– „Нема проблем“, но однесувањето вика „има огромен проблем“.
– Поткопува довербата со пасивни коментари и „суптилни“ навреди.
– Често се повлекува и прави да се чувствуваш виновен/на, иако не си свесен/на за што.

Омилени реченици:
– „Океј… како сакаш.“ (со студен тон)
– „Мене ништо не ме чуди од тебе веќе.“
– „Јас сум едноставно глупа што очекував нешто друго.“

Црвено знаме:
– На крајот ти се извинуваш за нешто што не си ни направил/а.

Што да не правиш во кавга со вакви луѓе:

  • Не играј „игра на тишина“ – нема крај и само те влечат долу.
  • Не ги „влечи за јазик“ – ако не сакаат да зборуваат, ќе те казнуваат со тоа.
  • Не ги анализирај скриените пораки – тоа е стапица.

Што да правиш:

  • Именувај што се случува, без напад
    – „Забележувам дека ме избегнуваш/не ми зборуваш. Би сакал/а да знам што се случува.“
    – Биди директен/на, но смирен/а.
  • Постави граница на пасивната агресија
    – „Ако има нешто што сакаш да кажеш, кажи го. Не ми одговара да се разбираме со сарказам.“
  • Не се извинувај ако не знаеш за што си „виновен/на“
    – „Ако нешто сум згрешил/а, отворено кажи. Инаку, не можам да го решам.“
  • Биди подготвен/на дека можеби нема да добиеш зрел одговор
    – И тоа е одговор. Ќе ти покажат дали вреди да останеш во таа комуникација.

На крајот постои едно златно правило: не можеш да водиш здрав дијалог со некој што не сака дијалог.
Твојата задача не е да го спасиш, поправиш или „разбудиш“ другиот, туку да се заштитиш себе си – со почит, граници и самосвест.